Verkkokaupan perustaminen on helppoa ja perustamiskustannukset pienet. Tarvitaan vain idea ja sivusto jonka saa hankittua avaimet käteen periaatteella, jos ei sitten kokeile luoda sitä itse. Ja tietenkin tarvitaan jotakin myytävää, oli se sitten itse tehtyä tai muualta hankittua.
Moni myy pieniä määriä itse tehtyjä vaatteita ja asusteita myös suoraan esimerkiksi Facebookin tai muiden alustojen kautta jopa ilman omaa verkkokauppaa.
Joka tapauksessa jos tavoitteena on tehdä toiminnalla voittoa, on syytä perehtyä hieman myös lukuihin ja laskelmiin.
Yksi tärkeimpiä on kate, eli kuinka paljon myydystä vaatteesta jää itselle käteen, kun ostohinta/valmistuskustannukset on vähennetty. Valmistuskustannuksiin kuuluvat materiaalit sekä oma työ (vaikkakin moni sivutoiminen ei omalle työlle juuri tuntihintaa laske). Katteella maksetaan sitten kiinteät kulut ja voitto eli oma palkka.
Ehdottoman tärkeää on myös laskea pakkaus- ja lähetyskulut, jotka on veloitettava joko erikseen tai ”ilmaisena” lähetyksenä myyntihinnassa.
Kate on hyvä selvittää sekä euromääräisenä että kateprosenttina. Voit hahmotella katteen kokoa ja myyntihintaa katelaskurin avulla. Vaatekaupassa tyypillinen kateprosentti normaalihinnassa voi olla esimerkiksi 55%-60%.
Se voi tuntua suurelta mutta käytännön toteunut prosentti on aina tätä alempi. Palautukset, myymättömät tuotteet, alennukset jne on huomioitava ja lähtöhinta verkkokaupassa asetettava mieluummin hiukan yläkanttiin.
Lisäksi toiminnan laajentuessa yritysmuotoiseksi on mietittävä arvonlisäveron osuutta, joka kasvattaa myyntihintaa huomattavasti. Esimerkiksi jotta verottomalta ostohinnaltaan 10€ tuotteelle saa 50%, katteen on verollisen (alv. 24%) myyntihinnan oltava peräti 24,80€.
Hintaa on kuitenkin katsottava myös toisesta suunnasta eli asiakkaan silmin. Tunnettua on että 19,90€ voi olla myyvempi kuin vaikkapa 20,20€, joskus taas ”tasaraha” on helppo markkinoida. Kateprosenttia ei siis välttämättä voi noudattaa orjallisesti.
Useampia tuotteita myyvät seuraavatkin usein keskikatetta: toiset tavarat ovat matalakatteisia sisäänheittotuotteita, toisista sitten veloitetaan preemiota. Kuten varmasti olet verkkokaupoissa huomannut, tuotteen ostajalle pyritään aina lisämyymään. Kasvattamalla keskiostosta, vähennät myös lähetyskulujen osuutta ja näin kateprosentti paranee.
Verkkokaupan hinnoittelussa on seurattava kilpailua tarkasti, mutta usein hintakilpailu johtaa vain kannattamattomaan toimintaan. Muodin parissa voi olla parempi keskittyä laatuun ja erinomaiseen palvelukokemukseen kuin kisailla globaaleja verkon jättiläisiä vastaan hinnassa.